torstai 21. helmikuuta 2013

Talvinen päivä Lavolassa

Tänään käytimme kaksoistunnin verran aikaa vuoropuhelun kirjoittamisen harjoittelemiseen ja oikeaan kirjoitusasuun. Annoin oppilaille tehtäväksi kirjoittaa vuoropuhelun vihkoon ja toisella tunnilla se kirjoittettiin vielä puhtaaksi ATK-luokan koneilla. Oppilaat saivat valita haluamansa ohjelman ja lisätehtävänä oli liittää vuoropuheluun siihen liittyviä kuvia.
Homma oli tuttua, sillä olimme tehneet paljon animaatioita ipadin Puppet pals-ohjelmalla , joihin aluksi teimme paperille vuorosanat. Ensi tunnilla käymme esitykset yhdessä läpi.
Luokan koneet vaativat oppilaita vaihtamaan salasanan ja tarjoutui loistava tilaisuus keskustella turvallisen salasanan valinnasta. Numeroita, kirjaimia ja erikoismerkkejä sekaisin, sekä tarpeeksi monta kirjainta.

Historian tunnilla kertasimme läpikäytyä Rooman jaksoa. Oppilaat saivat kertoa, millä tavoin he olivat oppineet jakson aikana mielestään parhaiten. Keskustelussa livahteli videoita, Powerpoint-esityksiä, kuuntelemista ja paljon muuta.

Kävimme muutaman esityksen läpi ja oppilaat saivat omin sanoin selittää esityksissä vilahtelivia kuvia ja asioita. Oli gladiaattoreita, Colosseum, legioonalaiset, kylpylöitä jne.

Lisäksi joku huomasi roomalaisen kylpylän muistuttavan nykyisiä kylpylöitä. Ja vertasimme netistä kuvia mm. Helsingin uimahallista ja roomalaisista kylpylöistä. Näyttivät hieman samantyylisiltä. Mikähän siihen mahtaa olla syynä...


Musiikin tunnilla otimme valtavan haasteen vastaan ja sovitimme Edu Kettusen Lentäjän poika-kappaleen 22:lle nokkahuilulle ja yhdelle kitaralle!
Ei kuullostanut pöllömmältä. Täytyypä nauhoittaa ensi kerralla.
Sen jälkeen lauloimme mm. hieman Robinia kitarasäestyksellä.



Samuli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti